Au obligațiunile municipale viitor în Republica Moldova?

201
0

Centrul analitic Expert-Grup a prezentat recent în cadrul unei conferințe de presă proiectul „Obligațiunile guvernamentale locale – ca măsură de sporire a autonomiei locale” pe care îl implementează cu suportul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău și care presupune emisiunea de obligațiuni de către primăriile din Sângera, Ceadâr-Lunga și Chișinău.

Primăriile din Sângera și Ciadâr-Lunga au ajuns deja la etapa de contractare a intermediarului, în cazul lor subdiviziunea de brokeraj a Victoriabank, care se va ocupa de emisiune, iar autoritățile capitalei încă urmează să încheie contractul de intermediere.

Bani pentru proiecte de infrastructură

Cele două primării, Sângera și Ciadâr-Lunga, vor folosi resursele atrase pentru realizarea proiectelor de infrastructură. Autoritățile din Sângera planifică să construiască un apeduct într-un cartier nou al localității, unde locuiesc în prezent câteva zeci de familii, peste câțiva ani numărul acestora urmând să ajungă la trei sute.

„Emisiunea pe care o planificăm în orașul Sîngera este de cinci milioane de lei, surse din care vrem să construim apeductul. Am proiectat apeductul inclusiv cu toate conectările prevăzute pentru fiecare gospodărie, ceea ce va reduce atât costul pentru conectare a consumatorilor finali, cât și timpul perfectării documentelor pentru proiectarea lucrărilor”, a explicat primarul orașului Sângera, Valeriu Popa.

La rândul lor, autoritățile din municipiul Ceadâr-Lunga intenționează să investească resursele atrase într-un proiect de îmbunătățire a infrastructurii drumurilor locale.

„Dezvoltarea economiei municipiului este în prezent o prioritate pentru Autoritățile Publice Locale din Ceadâr-Lunga, însă dezvoltarea economiei este imposibilă fără dezvoltarea în paralel a infrastructurii locale. Datorită acestui proiect vom reuși să mobilizăm resurse suplimentare pentru construcția și reparația drumurilor din municipiu, fapt ce va contribui la crearea condițiilor prielnice pentru investitorii din regiune”, spune primarul municipiului Ceadâr-Lunga, Anatoli Topal.

După semnarea contractelor cu intermediarul financiar de către autoritățile locale din Sângera și Ceadâr-Lunga urmează obținerea avizelor de la Ministerul Finanțelor pentru continuarea procesului de emisiune, elaborarea prospectului ofertei publice care va conține toate caracteristicile obligațiunilor (ex: dobânda, maturitatea, valorile nominale, perioadele de plată etc.) și proiectele investiționale pentru care are loc emisiunea, identificarea investitorilor potențiali, lansarea ofertei publice și nemijlocit emisia obligațiunilor – proces care urmează să aibă loc pe parcursul anului curent.

Ce sunt emisiunile de obligațiuni

Obligațiunile municipale reprezintă valori mobiliare emise de orașe sau alte forme administrativ-teritoriale locale. Autoritățile locale pot realiza emisiuni de obligațiuni municipale pentru investiții capitale sau refinanțarea unei datorii pe termen lung, contractată anterior, de asemenea, pentru investiții capitale. Acestea prezintă o serie de avantaje nete față de creditele bancare, în special printr-o dobândă mai atractivă și, respectiv, costuri de finanțare mai mici, flexibilitatea și consolidarea imaginii autorității în fața investitorilor.

Până în prezent, în Republica Moldova nu a fost realizată deocamdată nici o emisiune de obligațiuni municipale, deși în toate țările vecine acest instrument este utilizat intens de către autoritățile publice locale pentru identificarea resurselor financiare pentru investiții capitale.

La modul practic, emisiunea de obligațiuni are aceeași funcție ca și creditul bancar. Prin ea beneficiarul încearcă să ia cu împrumut o sumă de bani.

Avantajul obligațiunilor este, însă, că dobânda ar putea fi mai mică în raport cu creditul bancar pentru primăria care emite obligațiunile. Și pentru persoanele care investesc în obligațiuni, aceasta ar fi o afacere mai avantajoasă decât dacă ar depune acești bani în depozite bancare. Și asta deoarece în cazul băncilor există acea marjă bancară care reprezintă diferența dintre rata dobânzii la depozite și cea la credite, care asigură unul din veniturile de bază al băncilor. În cazul obligațiunilor nu există acea marjă bancară. Intermediarul (brokerul) este contractat pentru a efectua operațiunile tehnice de subscriere la obligațiuni.

Avantaje și minusuri

Acest avantaj ar trebui să motiveze primăriile să utilizeze mai frecvent aceste emisiuni de obligațiuni. Mai ales că ele ar putea apela și la patriotismul local al locuitorilor sau al celor plecați din localitățile de baștină. Și nu ar fi dificil să îi convingă. „De ce să depui banii într-un depozit bancar și să îmbogățești banca dacă i-ai putea plasa în obligațiuni pentru ca ei să contribuie la dezvoltarea localității de baștină, iar pe deasupra vei avea și o dobândă mai bună?

Totuși, există o oarecare reticență din partea moldovenilor când vine vorba despre alte instrumente financiare precum sunt valorile mobiliare (acțiunile și obligațiunile). Privatizarea în masă efectuată în Republica Moldova la mijlocul anilor 1990 a creat o imagine foarte proastă pieței de capital, dar și operațiunilor efectuate pe ea. Iar o emisiune de obligațiuni este și ea o operațiune pe piața primară de capital.

De altfel, economiștii de la Expert-Grup sunt conștienți de  handicapul cu care pornește acest proiect, însă consideră că gheața trebuie odată și odată spartă.

Totuși ei sunt optimiști în ce privește viitorul obligațiunilor municipale în Republica Moldova. Grație presiunii Congresului Autorităților Locale, începând cu anul 2020, în bugetul local al orașelor rămân peste 50% din impozitul pe venit al persoanelor fizice, iar în bugetele satelor – chiar 100%. Acea reformă a contribuit substanțial la creșterea autonomiei financiare a localităților moldovenești, sporind veniturile proprii ale primăriilor. Iar potrivit regulamentului privind emisiunile de obligațiuni, deservirea datoriei nu trebuie să depășească 20% din veniturile proprii ale primăriilor.

Chiar și așa, nu toate primăriile ar putea să-și permită emisiuni de obligațiuni. Potrivit Expert-Grup, orașele de reședință ale raioanelor au aceste posibilități, dar și localitățile mai mari și dezvoltate, care au venituri proprii însemnate deoarece costul unei emisiuni nu este rentabil să depășească 1% din valoarea emisiunii. Altfel spus, dacă localitatea are posibilitatea să împrumute prin intermediul obligațiunilor cel puțin trei milioane de lei astfel încât deservirea datoriei să nu depășească 20% din veniturile proprii, ele ar fi apte să efectueze emisiuni de obligațiuni municipale.

Până atunci, însă, urmează să vedem cum se vor descurca cele trei primării, Sângera, Ciadâr-Lunga și Chișinău în cadrul acestui proiect. Iar reușita lor trebuie să fie de o astfel de rezonanță încât alte primării să se aventureze pe cont propriu, fără suportul experților, să apeleze la acest instrument financiar.

În plus, este esențial încă un moment. În prezent, veniturile provenite din valorile mobiliare: din acțiuni și obligațiuni sunt impozitate. 12% din veniturile obținute din aceste instrumente sunt achitate statului sub formă de impozit pe venit. Depozitele bancare nu au, însă, aceleași privilegii. Evident, dacă la acest capitol emisiunile de valori mobiliare nu vor fi puse pe picior egal cu depozitele bancare, obligațiunile municipale nu au niciun viitor în Republica Moldova.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here