Angajații de la șapte noduri feroviare, care nu și-au primit salariile din noiembrie, au ieșit din nou la protest în fața Parlamentului și a Președinției. Oamenii sunt disperați, vor să fie auziți și remunerați.
Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.
SUSȚINEFeroviarii și-au început manifestația la Î. S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Au vrut să discute cu administrația CFM, dar nu li s-a permis să intre în incinta instituției deoarece „e pandemie”. La protest au participat lucrători de la nodurile feroviare din Chișinău, Giurgiulești, Basarabeasca, Ungheni, Bender, Ocnița și Bălți.
Protestatarii au mers în fața Parlamentului, unde au scandat: „Salariul!” și au cerut demisia directorului interimar al CFM, Adrian Onceanu. Aceștia au venit cu pancarte pe care era scris: „CFM, pe cale de distrugere”; „Salvați transportul feroviar din R. Moldova!”; „Achitarea restanțelor la salariu și a compensațiilor” sau „Viață decentă acum!”.
Alexandru lucrează la nodul feroviar Bălți. De-i frig sau plouă, bărbatul repară șinele. „Calea ferată se schimbă greu. E putredă. Tot lucrul îl facem manual: cu hârlețul, lopata și ranga, pe omăt, pe ploaie”, spune Alexandru. Feroviarul afirmă că mulți pleacă de la CFM. „N-are cine lucra. Care-s tineri pleacă peste hotare, dar care-s bătrâni și mai au puțin până la pensie – muncesc. E greu la CFM. Așteptăm cu gândul să ne dea salariul. Luptăm până la capăt. Mai am puțin până la pensie. În altă parte, dacă ai peste 50 de ani, nu te angajează nimeni. Nici paznic”.
„Cum să hrănesc copilul?”
„CFM este o magistrală mare și puternică. Dacă vor da voie să o distrugă, vor trece 500 de ani, dar cale ferată nu vom mai avea”, consideră Ruslan Moroșan, feroviar din satul Sângera. „Trăiesc în sat. Am o găină acasă. Părinții mă ajută. Mă împrumut de la prieteni, de la vecini”, zice el.
„Nu pot ține familia doar cu cartofi. Cum să hrănesc copilul? Ce să-i dau copilului la școală? Ce să-i dau băiatului care lucrează în schimburi? Eu primesc trenurile. Eu văd câtă marfă intră în țară. Într-o zi intră peste 120 de vagoane cu marfă. Unde-s banii pe marfă? Vama oferă mai mult de 50 de milioane de lei pe lună. Ei (n.a. – conducerea CFM) primesc salariul, dar noi nu primim”, afirmă o femeie venită de la Ocnița. Aceasta are un salariu de 3400 de lei.
„Eu am 2700 de lei salariu pe lună. Am utilități pe care trebuie să le plătesc. Eu sunt singură. Azi dimineață am fost la conducerea CFM. Pe noi nu ne-au primit. Au spus că-i pandemie. Las‘ să stea el (n.a. – directorul CFM) două luni fără salariu și să ne dea nouă! Unde să mă duc? Cine mă ia la lucru?”, susține Raisa, altă femeie venită de la Ocnița, care lucrează din anul 1981 la CFM.
Protestatarii au discutat cu deputații Radu Marian, Alexandru Slusari și Oleg Lipschii. „Bani nu sunt. Pentru audieri, va fi invitată marți, 9 martie, conducerea CFM, iar pentru plata salariilor pe noiembrie vor merge cele 12 milioane de lei pe care îi vom obține din vânzarea de fier vechi. Vom insista să fim și noi invitați”, a declarat Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor.
După ce-au ieșit de la discuțiile din Parlament, aceștia s-au îndreptat spre Președinție, unde s-au adresat președintelui Maia Sandu. „Suntem disperați. Nu mai știm ce să facem. N-am venit să ne arate la televizor. Vrem să fim auziți. Înțelegem situația Dvs., dar totuși sunteți un reprezentant al statului. Cerem sprijinul și ajutorul Dvs.”, a declarat unul dintre protestatari.
La rândul său, Ion Zaporojan a declarat că, „de șase ani, e bătaie de joc față de feroviari. Nu s-au procurat haine, încălțăminte de lucru, piese de schimb. Oamenii n-au ce mânca”. Reprezentanții Președinției n-au ieșit în fața protestatarilor. După ce s-a terminat acțiunea de protest, Zaporojan s-a îndreptat spre ușa Președinției pentru a lăsa o scrisoare cu solicitările feroviarilor.
La intrarea în Președinție îl aștepta Adrian Spânu, secretarul general al Aparatului președintelui, care a menționat că „problema feroviarilor se va discuta la următoarea ședință a Consiliului Suprem de Securitate, unde va fi invitat directorul interimar Adrian Onceanu”. Referitor la ce poate face în realitate Președinția pentru muncitorii CFM, Adrian Spânu a răspuns că „pârghiile sunt la Guvern, la Ministerul Economiei, la CFM și la Agenția Proprietății Publice.
„Calea Ferată a fost furată în ultimul hal”
Imediat după încheierea protestului, deputatul Radu Marian, într-o postare pe facebook, a scris: „De ce nu sunt bani pentru salarii? Pentru că, în ultimii 10 ani, Calea Ferată a fost furată în ultimul hal. Sub conducerea actuală, lucrurile au degradat în continuare. În anul 2020, întreprinderea a pierdut 30 milioane de lei doar din furtul de motorină, pus la cale de o rețea infracțională. Onceanu a primit toate materialele și dovezile, dar nu a întreprins absolut nimic”.
Potrivit deputatului Marian, la indicația șefilor de la securitatea internă CFM, programul de monitorizare a consumului real de motorină a fost dezactivat pentru că era un obstacol în realizarea schemelor.
„Șeful securității interne este Aurel Berdilo, soțul celebrei judecătoare care a anulat alegerile din Chișinău din 2018, iar vicedirectorul securității interne este Serghei Dodon, nepotul lui Igor Dodon. Din cauza neregulilor depistate, fraudelor și a dezactivării acestui program de monitorizare, în februarie 2021, Banca Europeană a suspendat intenția de acordare a unui credit de câteva zeci de milioane de euro Căii Ferate. Bani care ar putea fi utilizați și pentru plata salariilor”, susține Radu Marian. Deputatul consideră că „soluția pe termen scurt este accesarea surselor externe, inclusiv de la partenerii internaționali. Însă pentru a accesa acești bani, conducerea CFM trebuie să prezinte un mecanism clar de combatere a fraudelor și de reformare a instituției”, a conchis Radu Marian.
Datoriile CFM constituie aproximativ 660 de milioane de lei, dintre care peste 100 de milioane de lei reprezintă datoriile față de muncitori. La CFM activează 6.800 de angajați.
CITIȚI ȘI: Angajații și pasagerii nu își pot imagina viața fără trenuri. CFM: pe cale de a deraia
În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.
SUSȚINE
[…] începutul anului 2021, angajații și pasagerii nu își puteau imagina viața fără trenuri și continuau să lucreze chiar dacă nu-și primiseră salariile de șase luni. Am mers din nou la gara din Chișinău să aflu dacă situația muncitorilor s-a îmbunătățit. […]