Vânătoarea de şoferi în Chişinău. Cine pierde şi cine câştigă

2714
0

După ce Primăria Chişinău şi poliţia au declarat toamna trecută război celor care parchează ilegal, mii de şoferi ale căror maşini au fost evacuate forţat au fost puşi în situaţia să achite sume impunătoare pentru serviciile de evacuare şi de parcare specială prestate de o firmă din Ialoveni, iar taxele pentru serviciile impuse depăşesc amenda.

În timp ce autorităţile au impus restricţii severe pentru a-i disciplina pe conducătorii auto să nu parcheze neregulamentar, nu a fost soluţionată şi problema parcărilor în Chişinău, mai mulţi şoferi fiind nevoiţi să încalce legea şi să plătească agentului economic pentru serviciile prestate. Totodată, mai mulţi şoferi reclamă abuzuri din partea agenţilor constatatori care ar dispune neîntemeiat ridicarea mijloacelor de transport şi transportarea la parcarea specială.

Din zece maşini, au ales-o doar pe a mea”

Ana N., o şoferiţă din Chşinău, a lăsat maşina la o parcare improvizată pe bulevardul Ştefan ce Mare şi Sfânt, în faţa Universităţii de Medicină. „Locul este printre copaci, între carosabil şi trotuarul destinat pietonilor. Erau vreo zece maşini parcate acolo şi am parcat şi eu alături. Nu era niciun indicator şi am parcat şi eu. Trebuia să intru la un interviu de angajare şi nu am văzut altă parcare în apropiere”, ne povesteşte femeia.

Ana spune că a stat la interviu aproape o oră, iar când s-a dus la locul unde parcase, celelalte maşini erau, în afară de a ei: „Am crezut că mi-au furat-o şi am apelat la poliţie. Poliţiştii mi-au zis să mă adresez la Inspectoratul Naţional de Securitate Publică, acolo m-au redirecţionat la direcţia patrulare şi în cele din urmă am aflat că maşina mea a fost dusă la parcarea specială de la Truşeni şi pot să rezolv problema doar cu agentul constatator care a dispus evacuarea”.

Ana a fost nevoită să apeleze la serviciile unui taximetrist, să-şi ia mai întâi copilul de la şcoală, apoi să plece acasă după bani, apoi la agentul constatator. Acesta a amendat-o cu 1500 de lei şi i-a dat permisiunea în scris să-şi ia maşina. „Am achitat jumătate din amendă, aşa cum este prevăzut, în termen de trei zile. Apoi am luat un taxi şi m-am dus la Truşeni. Acolo a trebuit să mai achit 800 de lei pentru serviciile de evacuare şi încă 64 de lei pentru câteva ore de parcare. Dacă mai adaug serviciile pentru taxi, m-a costat 2000 de lei, o sumă considerabilă pentru mine. Eu am umblat repede şi nu am plătit prea mult pentru parcarea specială, unde costă 12 lei pentru o oră”, a precizat şoferiţa.

Evacuarea automobilelor, doar în cazuri speciale

Procedura de evacuare a automobilelor este prevăzută în Regulamentul privind modul de ridicare, transportare, depozitare şi restituire a mijloacelor de transport în cadrul procesului contravențional, aprobat de Guvernul Filip la 18 iunie 2018.

Evacuarea mijlocului de transport se face dacă conducătorul a fost înlăturat de la conducere, mijlocul de transport este ridicat și nu poate fi predat proprietarului, staționarea acestuia poate genera pericol pentru interesul public; a fost lăsat într-un loc interzis pentru parcare; este necesară identificarea proprietarului.

Întâi fac, apoi gândesc

Primarul Chişinăului, Ion Ceban, s-a manifestat în repetate rânduri ca un luptător cu cei care parchează neregulamentar. Deşi a declarat război şoferilor nedisciplinaţi, în capitală nu au fost amenajate locuri de parcare, pentru a le asigura condiţii ca să nu încalce legea. Amintim că în toamna anului 2019, când se angajase în cursa pentru fotoliul de primar, Ceban a promis alegătorilor că va amenaja în fiecare an cel puţin 4000 de locuri de parcare.

Abia la un an de la lansarea promisiunilor, după ce a fost pornită vânătoarea celor care parchează ilegal, în urma presiunilor şoferilor, Ivan Ceban a anunţat că a început să caute soluţii pentru amenajarea parcărilor.

Cine strânge smântâna

Iniţial, Regulamentul prevedea ca parcările speciale să fie gestionate de către întreprinderea de stat Serviciul de pază al MAI. Această prevedere a fost supusă criticilor de către unii experţi pe motiv că ar discrimina sectorul privat şi au solicitat intervenţia Consiliului Concurenţei. Sub aceste presiuni, Regulamentul a fost modificat, ca agentul economic pentru prestarea serviciilor de evacuare şi parcare specială să fie ales prin licitaţie.

Tenderul a fost desfăşurat de către Inspectoratul General de Poliţie în august 2020. În concurs s-au angajat două firme, Magda-Tur SRL şi Custodis SRL. Una din condiţiile impuse pentru a participa la licitaţie a fost completarea unui formular special cu prețurile pentru serviciile de ridicare, transportare și depozitare a mijloacelor de transport. În consecinţă, Custodis SRL a fost eliminată din concurs pentru că nu a indicat în formular prețul pentru evacuarea şi parcarea motocicletelor. Astfel, Magda-Tur, care are printre fondatori un fost ofiţer de poliţie, a câştigat licitaţia în afara concurenţei.

Cine restituie prejudiciul în cazul evacuărilor ilegale

Procesele-verbale întocmite de poliţişti pentru parcarea în locurile interzise pot fi contestate în instanţă şi anulate în cazul constatării abuzurilor. Dacă petiţionarul are câştig de cauză, toate cheltuielile suportate urmează să-i fie restituite. Pentru restituirea mijlocului de transport nu este obligatorie achitarea amenzii, în schimb este obligatoriu să fie achitate taxele pentru serviciile prestate forţat de către agentul economic.

La telefonul indicat pe pagina web a Companiei Magda-Tur ne-a răspuns un bărbat care s-a prezentat „dispecer”. L-am întrebat dacă întreprinderea ne va returna cheltuielile pentru că am obţinut în instanţă anularea procesului-verbal privind parcarea ilegală. Bărbatul de la celălalt capăt al receptorului ne-a îndemnat să adresăm pretenţiile pecuniare la Poliţie. „Noi am prestat serviciul, am suportat cheltuieli. Nu am ridicat automobilul din capul nostru, dar la indicaţia poliţiei. Aşa că nu purtăm răspundere pentru aceasta”, ne-a argumentat angajatul.

O altă poziţie o are Inspectoratul Naţional Securitate Publică. „Din contul statului pot fi returnate doar amenzile. Nu poate statul să returneze şi încasările firmei. Dacă i s-a oferit posibilitate să aibă venituri, trebuie să-şi asume şi nişte cheltuieli”, ne-a declarat Natalia Golovco, ofiţerul de presă al instituţiei.

Ce spun avocaţii

Avocatul Victor Panţâru susţine că evacuarea automobilelor parcate ilegal este o experienţă europeană, mecanismul este unul corect, problema constă în implementarea acestui mecanism. Apărătorul consideră că o parte de vină o poartă conducătorii auto, care s-au obişnuit să parcheze neregulamentar, iar o parte, autoritățile, care nu au asigurat capitala cu locuri de parcare. Cât priveşte returnarea prejudiciului pentru serviciile de evacuare şi parcare, în cazul când se constată definitiv ilegalitatea procesului-verbal, aceasta ţine de competenţa agentului economic: „Există riscurile în afaceri şi întreprinderea trebuie să le prevadă. În asemenea cazuri, trebuie să dispună de un fond special”.

Un alt avocat, Iurie Sorochin, consideră că cei care evacuează ilegal mijloacele de transport riscă dosare penale. „Este cunoscut faptul că la întocmirea proceselor-verbale de către poliţie deseori sunt admise abuzuri. Se vehiculează că ar exista o înţelegere între agentul economic şi unii şefi de la poliţie privind evacuarea a cât mai multe mijloace de transport şi plasarea lor la parcarea specială. Nu pot să confirm fără probe acest lucru, dar este cert că în cazul constatării de către instanţă a evacuării ilegale, cei implicaţi riscă dosar penal pentru răpirea mijlocului de transport şi violare de domiciliu.

Legislaţia prevede ca domiciliu orice loc unde persoana îşi petrece majoritatea timpului, inclusiv biroul de serviciu şi mijlocul de transport. O lege adoptată de parlament prevalează asupra unui regulament aprobat de guvern. În cazul anulării procesului-verbal, returnarea prejudiciilor se face printr-o procedură simplificată, în baza unei ordonanţe judecătoreşti. Din contul statului urmează să fie achitată amenda, iar din contul agentului economic, banii încasaţi pentru evacuare şi transportare”, a precizat a apărătorul.

Iurie Sorochin susţine că cei care s-au ales cu procese-verbale pentru parcare ilegală sunt în drept să atace în instanţă municipalitatea. „Întreţinerea drumurilor se face din contul contribuţiilor achitate de posesorii de mijloace auto. Faptul că administraţia publică locală nu le pune la dispoziţie parcări obligă o bună parte din şoferi să încalce legislaţia. Iar dacă nu o parchează în loc autorizat, este amendat şi mai trebuie să plătească unui agent economic pentru nişte servicii prestate contrar voinţei sale”, a conchis avocatul.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here