De la CNA citire…

290
0
Veaceslav Negruța

 În iulie, mai exact pe 20 iulie 2020, în doar câteva ore, a fost promovată în ședință de guvern, în comisii parlamentare și în ședința plenară parlamentară o inițiativă apărută în dimineața aceleiași zile și adoptată în prima lectură de parlament spre seara ultimei zile din sesiunea de primăvară-vară. O inițiativă care venea cu modificări și interpretări la câteva legi, dar în special la Legea combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Ulterior, această inițiativă, fără un autor real care să-și asume respectiva „creație”, a fost calificată drept o „bombă sub eforturile de recuperare a miliardului” și „salvare pentru afaceriștii implicați în fraude”.

Pentru că această făcătură încă își mai așteaptă ziua de azi sau de mâine ca să fie votată de majoritatea parlamentară în lectură finală, merită să prezentăm aici câteva, doar câteva, citate din Raportul de expertiză anticorupție1 făcut de ofițerii CNA și emis pe 1 septembrie 2020, raport care, în mod normal, trebuia să fie solicitat de „autori” până a fi trecut prin guvern și parlament și fără de care nu pot fi examinate la modul serios astfel de proiecte. Deci, CNA spune așa (sublinierile din text ne aparțin – v.n.):

Cancelaria de Stat nu deține competențe directe în domeniul reglementat de normele proiectului.”;

Promovarea proiectului prenotat ca inițiativă legislativă a Guvernului Republicii Moldova, autor fiind Cancelaria de Stat la etapa de înaintare a acestuia Guvernului pentru aprobare prin hotărâre de Guvern în vederea remiterii Parlamentului pentru înregistrare și examinare a fost efectuată cu încălcarea procedurii legale de asigurare a transparenței procesului decizional”;

Cu toate că scopul declarat de autor în nota informativă este de a „introduce o serie de norme în actele normative care vizează noțiunea de beneficiar efectiv, dar și executarea hotărârilor judecătorești pentru a trasa o linie clară între urmărirea patrimoniului care aparține debitorului pentru datoriile debitorului, care este un principiu fundamental și urmărirea patrimoniilor terților doar pe baza faptului că ei sunt beneficiari efectivi ai debitorului, fenomen inacceptabil”, considerăm că proiectul are un scop ascuns – acordarea de beneficii unor grupuri de interese de pe urma implementării prevederilor proiectului.”;

Dat fiind lipsa justificării proiectului, neanticiparea realistă a noilor prevederi, neproporționalitatea proiectului cu impactul real al acestuia, precum și reieșind din analiza efectuată în prezentul raport de expertiză anticorupție, se va putea menționa că proiectul este de natură să fie aplicat în interesul unui grup de persoane și în detrimentul interesului public.”;

Textul proiectului nu corespunde tehnicii legislative şi normative, regulilor limbajului şi expresiei juridice. Proiectul contravine criteriilor de accesibilitate, previzibilitate și claritate și, într-o astfel de interpretare, normele proiectului nu corespund criteriilor clarității, deoarece acestea se contrazic – pe de o parte, este cert dată noțiunea de „beneficiar efectiv”, din care rezultă necesitatea imperativă de identificare și urmărire a activelor criminale, iar pe de altă parte, se propune ca aceste active, provenite din activități infracțiionale, să nu fie urmărite.”;

Proiectul nu este corelat cu politicile statului, precum și cu standardele internaționale în domeniul prevenirii și combaterii spălări banilor și finanțării terorismului și în domeniul recuperării bunurilor infracționale.”;

Concluzionăm că proiectul creează condiții favorabile pentru corupție prin favorizarea unor grupuri de interese. Proiectul este contrar intereselor Republicii Moldova, interesul public constând în deținerea și aplicarea unui cadru legal coerent, uniform, raliat la standardele comunitare de recuperare a bunurilor provenite din infracțiuni.”;

Recomandări: Pornind de la faptul că proiectul este unul care prejudiciază grav interesul public, acesta urmează să fie exclus din procesul legislativ.”

Având un astfel de raport pregătit de CNA împotriva autorilor de inițiative certe „împotriva interesului R. Moldova”, cum credeți, care va fi decizia majorității parlamentare PSRM-PD privind aceste inițiative care sunt și o bombă sub eforturile de recuperare a miliardului dar și o salvare pentru afaceriștii implicați în fraude? Să vedem ce urmează în ședința plenară…

Între timp, ar fi bine dacă CNA ne-ar răspunde cine și cum a reușit să coordoneze promovarea în doar câteva ore a acestei scheme în guvern, comisii și parlament în ziua de 20 iulie.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here