9 secrete despre emoții și echilibrul emoțional

320
0
Legendă. Foto 2. Sursa: free4kwallpapers.com
Legendă. Foto 2. Sursa: free4kwallpapers.com

Cum să trecem peste emoțiile care ne copleșesc uneori, peste diferitele încercări? Iată câteva recomandări pentru a traversa senini aceste momente delicate.

Emoțiile sunt aliații noștri

Nici negative, nici pozitive, emoțiile considerate de bază sunt un semnal de alarmă, ne explică psihoterapeutul Catherine Aimelet-Périssol. Ele ne arată că o anumită situație sau întâmplare ne este favorabilă, ne bucură ori, din contră, ne pun în pericol integritatea (din cauza fricii, furiei sau tristeții etc.). Emoțiile ne fac să reacționăm anume pentru a ne proteja, din cele mai vechi timpuri.

Să recunoaștem că emoțiile nu apar de nicăieri

Chiar dacă, uneori, este ceva insignifiant care le declanșează. Emoția e întotdeauna justă, își are rostul ei și un motiv infailibil pentru care apare, chiar dacă e greu de înțeles pentru noi. Pentru că păstrăm în memorie informații vitale, iar dacă o anumită întâmplare a fost asociată cu un pericol și memorată astfel – de exemplu, dacă se strigă la noi sau ne confruntăm cu un obstacol – orice situație similară, chiar dacă banală, va declanșa aceeași emoție.

Nu vă stresați inutil

Pentru că emoțiile își au cauzele lor bine întemeiate, nu este cazul să vă stresați în plus din cauza lor. Chiar dacă vi se pare că astfel puteți trece mai ușor peste aceste turbulențe, nu faceți decât să adăugați o altă emoție la ceea ce ați simțit inițial și să vă sporiți suferința fizică. E mai bine să dăm ascultare mesajului de început și să îl înțelegem.

Să ne asumăm emoțiile

Chiar dacă au fost declanșate de un eveniment exterior. Emoția vă aparține și e o veste bună, pentru că o puteți valorifica, puteți să vă realizați o dorință sau ceea ce vă lipsește.

Aveți încredere în senzațiile pe care le aveți

Ascultați-vă cu atenție corpul, pentru că o emoție începe întotdeauna cu un nod în gât, cu un ritm cardiac accelerat etc. Acordați atenție acestor senzații, pentru a înțelege ce emoție vă încearcă. Nu căutați o soluție imediată, acordați-vă timp pentru a trăi acest moment semnificativ.

Nu vă lăsați copleșit

Emoțiile nu sunt fără sfârșit, iar dacă nu vă stresați în plus și nu acordați prea multă atenție situației, senzațiile dezagreabile vor dispărea în câteva minute. Pentru a vă păstra calmul, respirați, plimbați-vă, relaxați-vă. Stările noastre se schimbă încontinuu.

Priviți lucrurile cu detașare

Faceți distincția între întâmplarea care v-a bulversat și care a declanșat emoția și felul în care o percepeți și o prezentați. Vă judecați pentru cele întâmplate ori îi judecați pe ceilalți, credeți că le puteți citi gândurile? Trageți concluzii grăbite ori negative pe marginea celor întâmplate?

Ceea ce gândiți s-ar putea să fie foarte departe de ceea ce s-a întâmplat cu adevărat. Detașați-vă de aceste gânduri, pentru a vă apropia de persoana dumneavoastră, o persoană normală, deci sensibilă.

Pentru ca toate aceste gânduri să nu vă facă să suferiți, reveniți la ceea ce v-a supărat, amintiți-vă ce s-a întâmplat de fapt, ce v-a emoționat? Cum ați reacționat? Ați vrut să fugiți (frică), să atacați (furie) sau să dispăreți, așteptând să treacă furtuna (tristețe)?

Admiteți că emoțiile nu sunt o problemă…

… ci chiar începutul unei soluții. Odată descoperită, aveți grijă de dumneavoastră. Emoțiile survin atunci când una dintre dorințele noastre a fost neglijată. Frica arată deseori că avem nevoie de mai multă siguranță. Furia, că avem nevoie să ne cunoaștem și să ne recunoaștem. Iar tristețea – că avem nevoie de mai mult sens, că am vrea să înțelegem ce se întâmplă.

Faceți din emoții un aliat 

Nu evitați să vă lăsați cuprins de emoții și nici situațiile care par să vă copleșească. Renunțați la vechile obiceiuri și la atitudinea ezitantă (dacă nu voi lua cuvântul în public, nu îmi va fi frică), la dorința de a controla totul (dacă voi fi ascultat, nu mă voi mai înfuria), de a explica totul (dacă înțeleg de ce e prost dispus prietenul meu, voi fi mai puțin trist). Nu ne putem „ghida” emoțiile, ele sunt cele care ne stăpânesc. A face din ele aliatul nostru este mai profitabil decât a le înăbuși sau a merge împotriva lor.

Sursa: www.psychologies.com

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here