Neînțelegeri de echipă între FMI și autorități?

374
0
Veaceslav Negruța

În iulie, echipa de negociatori FMI a avut o serie de discuții cu autoritățile din R. Moldova asupra unui nou eventual program de trei ani pentru R. Moldova. Discuțiile au fost complicate, chiar a trebuit să se ajungă și la o formă mai netradițională de prelungire cu câteva zile a misiunii FMI, ca, în cele din urmă, la sfârșit de iulie, să fie declarată o „înțelegere la nivel de echipă” asupra unui nou program.

Totodată a fost anunțat că înțelegerile respective urmează să fie discutate și aprobate de către Consiliul director al FMI, ca R. Moldova să poată beneficia de asistența financiară de 558 de milioane de dolari SUA în următorii trei ani. Iar pentru o decizie favorabilă R. Moldova, autoritățile s-au angajat să adopte, până la ședința Consiliului director, mai multe decizii importante. Ședința urma să aibă loc pe 15 septembrie.

Suntem în luna septembrie. Nici o ședință a Parlamentului nu a avut loc din momentul acelor înțelegeri pentru a fi adoptate legile convenite între echipele de negociatori FMI și autoritățile R. Moldova. Nu vedem în programul ședințelor FMI o zi rezervată pentru R. Moldova la mijloc de septembrie, cum s-a declarat inițial. E posibil să fie la sfârșit de septembrie, dar e posibil și să nu fie. Asta depinde de autoritățile de aici.

Între timp, finanțările externe prevăzute ca surse de finanțare a deficitului bugetar sunt incerte, iar guvernul se împrumută tot mai avan în piața internă, lipsind sectorul privat de resurse creditare mai ieftine pentru a depăși criza economică ce se aprofundează ca urmare a situației pandemice.

Despre (re)negocierile creditului din Rusia nu se mai aude nimic. Poate că e de bine. Dar acordul cu FMI este unul vital nu pentru autorități și campania electorală în care sunt antrenate, ci pentru R. Moldova pentru următorii trei ani: ca semnal investițional, ca sursă de finanțare a deficitului crescând, ca îndemn pentru UE și Banca Mondială de a se implica financiar în susținerea relansării economice în R. Moldova după depășirea pandemiei Covid-19 și pentru avansarea în implementarea unor reforme instituționale ambițioase.

Ce au convenit și nu au reușit autoritățile să livreze până la ședința Consiliului director FMI? Sunt câteva compartimente de rezolvat și doar după asta R. Moldova va primi acces la program:

  • Rectificarea bugetului 2020. Autoritățile au admis anumite abateri și angajamente populiste și exagerate într-un an pandemic, dar și electoral. Sunt necesare corectări. Guvernarea a promis că vine în curând în Parlament cu rectificări, iar opțiunea de sesiune extraordinară a fost ratată;
  • Asigurarea independenței instituționale a Băncii Naționale și asigurarea funcționalității acesteia prin numirea independentă a noilor viceguvernatori la BNM. Pe parcursul anilor, independența BNM a fost afectată, iar FMI dorește un partener credibil și transparent în domeniul politicii monetare și al supravegherii bancare;
  • Supravegherea sectorului financiar nebancar este un subiect sensibil care provoacă neliniște având în vedere expunerea, dar și costurile netransparente puse pe seama populației. Crearea unui megaregulator în sectorul financiar sub umbrela BNM ar putea fi soluția, dar nimeni nu garantează că Parlamentul va susține o astfel de schimbare;
  • Justiția independentă și investigarea fraudelor bancare este un element important pentru un nou program, iar eliminarea abuzurilor și subiectivismelor, precum și a intereselor de grup din acest proces, sunt cheia succesului în investigarea obiectivă și nepărtinitoare a fraudelor bancare. Recuperarea activelor fraudate fiind obiectivul final urmărit în investigații.

În această perioadă, de la „înțelegerile de echipă” de la sfârșit de iulie și până la început de septembrie, s-au mai întâmplat evenimente care ar putea zădărnici aprobarea noului program, iar R. Moldova să ducă lipsa celor 558 de milioane de dolari SUA din cauza unor decizii cu caracter populist și electoral ale autorităților.

Alegerile prezidențiale reprezintă o miză pentru guvernarea actuală, dar sacrificarea intereselor R. Moldova pentru următorii trei ani nu poate fi justificată nicidecum de interesul actualului președinte Dodon de a-și asigura încă un mandat bazat pe promisiuni false și sterile financiar. R. Moldova are nevoie de un program cu FMI pentru a-și relansa economia după o epidemie dezastruoasă, prost gestionată de o guvernare iresponsabilă.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here