Asumarea (i)responsabilității

340
1
Veaceslav Negruța

Guvernul și-a asumat răspundere pentru un pachet din patru legi care vizează legea salarizării în sectorul public, precum și cele trei legi bugetare anuale: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și cel al asigurărilor în medicină. Nu e prima dată și o fi și un drept legal pentru astfel de asumări. Doar că…

Asumarea răspunderii s-a făcut pe seama unor modificări care puteau fi trecute cu ușurință în procedură standard prin parlament, cu dezbateri și susținerea unei majorități de voturi confortabilă pentru guvernare.

Cunoscând acest fapt, guvernul și-a schimbat totuși tactica pe ultima sută de metri și și-a asumat această răspundere, cel mai probabil fiind influențat determinant de agenda electorală a prezidențiabilului, tot el președinte în exercițiu, Igor Dodon. Miza fiind una singură: atribuirea meritului de ajustări bugetare unui candidat electoral, deși acesta nu ar trebui și nu ar avea cum, într-o democrație funcțională, să aibă prea multă treabă cu rectificările de buget, poate doar cu promulgarea acestor legi.

Totodată, asumarea s-a făcut într-un context în care majoritatea parlamentară devenise inexistentă pentru câteva zile, odată cu metamorfozele celor întâmplate cu deputatul Ștefan Gațcan. Respectiv, președintele Dodon și-a mai creat o pistă de atac mediatic și electoral împotriva opoziției parlamentare (celor care nu sunt parte a tandemului PSRM și PD), precum că aceștia ar bloca inițiativele bugetare, salariale și sociale ale guvernării formate și coordonate de Dodon. Astfel, câteva zile toate tunurile mediatice afiliate guvernării au tras cu învinuiri în direcția acestor partide și deputați din afara guvernării.

Și totul doar din considerentul că pe un fundal de descreștere a popularității și de creștere a nemulțumirilor față de guvernarea condusă de Dodon, acesta din urmă avea nevoie să revină în prim-plan cu niște decizii ale guvernării care să țintească anumite venituri și beneficii ale unor categorii de cetățeni.

În linii mari, campania de PR agresiv, parte a tehnologiilor electorale, cu utilizarea guvernului pe post de declanșator și instrument, i-a reușit lui Dodon. Aparent, după o săptămână de atac frontal al concurenților săi, dar și al partidelor parlamentare din afară guvernării, Dodon își reface majoritatea care să-i asigure cvorumul necesar pentru ca asumarea de răspundere a guvernului să devină lege.

Între timp, Dodon a testat și si-a ajustat câteva scenarii posibile pentru următoarele evoluții politice, inclusiv și-a pregătit susținătorii pentru o eventuală demisie a guvernului format de Dodon – toate în contextul unui rezultat dorit de Dodon în noiembrie 2020.

Dar a rămas un lucru nerezolvat: evoluțiile din economia mondială și regională au și vor mai avea un impact puternic asupra economiei naționale, de unde capacitățile interne, dar și externe de a susține financiar toate pornirile, capriciile și promisiunile electorale ale candidatului Dodon vor fi tot mai limitate. Guvernul riscă enorm să se împotmolească în lanțul neplăților financiare pentru achiziții de bunuri, lucrări și servicii în favoarea instituțiilor bugetare.

Mai grav, împrumuturile interne în creștere efectuate de stat de la băncile comerciale vor limita și vor expune unor riscuri sectorul privat de a mai putea contracta resurse creditare relativ ieftine de la bănci. Costul acestor promisiuni, atât direct, cât și indirect este transpus asupra sectorului privat care devine tot mai subțire, tot mai fragil și tot mai generator de pierderi. Adică, cu mai puține posibilități de a plăti impozite la stat și a întreține sectorul public tot mai costisitor.

Pe de altă parte, dialogul defectuos cu partenerii de dezvoltare este o altă constrângere pe care o are guvernarea pentru deblocarea asistenței financiare din afară. Iar negocierile cu FMI pentru un nou program de trei ani ar putea decupa mai multe zone cu risc și de degradare care vor necesita ajustări cardinale, pentru a menține pe linia de plutire economia RM.

Cu alte cuvinte, Dodon a încercat să-și refacă mai multe poziții pierdute în această perioadă de gestionare confuză a pandemiei și de decizii nechibzuite la nivel de guvernare, implicând plenar guvernul în propriile jocuri și generând o nouă porție de populisme electorale deșarte și neacoperite financiar. În curând, vom afla ce a urmărit și (de) ce (nu) i-a reușit.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here