Orizonturi în ceață

203
0
Veaceslav Negruța

Fondul Monetar Internațional a revăzut propriile prognoze la nivel global pentru anul 2020. Dacă în aprilie zicea de o constrângere economică de 3%, în iunie vine cu o altă cifră – de 4,9% contracție a economiei globale. În mare parte, consecințele COVID-19 se fac tot mai resimțite și în prognozele oficiale ale unor instituții internaționale care din 1946 încoace au avut un rol important în întreaga arhitectură financiară internațională.

„Pandemia a avut un impact mai negativ asupra activităţii în prima jumătate a anului 2020 decât am anticipat, iar recuperarea este prevăzută a fi mai graduală decât prognozasem”, zice FMI, în ediția recentă a sa, World Economy Outlook.

Nimic nou! În lupta cu COVID-19 sunt aruncate rezerve și resurse considerabile, inclusiv umane și materiale, iar consumul agregat în domeniile vitale ale economiei globale se reduce drastic, urmare a restricțiilor și reducerii activităților economice. Venitul disponibil, atât pentru gospodăriile casnice, cât și pentru majoritatea agenților economici sunt în descreștere, iar de aici – precauția și abținerea de a face achiziții inutile sau, mai corect, mai puțin importante și mai puțin prioritare în această perioadă. Acest lucru se referă și la guvernele mai multor state, care încearcă cu resurse tot mai mici să gestioneze corect și adecvat prioritățile.

Mai mulți observatori zic că această criză e mult mai dură decât alte crize globale care s-au produs pe mapamond. Cert este că în 2020 ne confruntăm cu o complexitate/un coctail de crize care urmează una după altă: criza pandemică, criza economică, criza financiară, criza socială, crize politice și diplomatice, care sunt amplificate de unele decizii și guvernări mai puțin responsabile în diferite colțuri ale lumii. Finalitatea acestei perioade se va lăsa mult așteptată, iar cum va arăta lumea în „noua normalitate” e mai greu de presupus.

Republica Moldova nu este ruptă de aceste realități dure. Iar deciziile autorităților se înscriu în șirul de iresponsabilități care agravează și mai mult starea de lucruri în RM. Manipularea datelor, interpretarea lor eronată, concluziile rupte de realitate – toate acestea generează decizii aberante care complică lucrurile în loc să le rezolve.

Mai nou, Guvernul și-a asumat din nou răspundere pentru patru legi, printre care salarizarea în sectorul public și cele trei legi bugetare anuale. Fără a-și revedea și actualiza prognozele macro pentru 2020, guvernarea a compilat și și-a asumat toate promisiunile declarate de către un candidat electoral la prezidențiale, Igor Dodon. Fără a recurge la prioritizare în condiții de criză, fără a reduce din pofta electorală a președintelui în exercițiu și fără a asigura viabilitate financiară acestor patru legi asumate.

Pe 24 aprilie guvernarea și Dodon personal amenințau societatea că din luna mai nu vor mai fi achitate pensiile și salariile, ca mai apoi, cu doar câteva zile înainte de asumarea recentă de răspundere, să declare că lucrurile îi permit deja să vorbească despre „relansare economică” și „creșterea veniturilor la buget în iunie cu 270 de milioane de lei față de iunie anul trecut”. În ambele cazuri a recurs la manipulări și jonglări cu cifre, doar pentru a-și promova anumite interese strict electorale prin umblarea abuzivă la legi și acorduri internaționale.

Economia din Republica Moldova abia urmează să simtă din greu consecințele activităților economice blocate, restricțiilor legate de comerțul internațional și de mișcarea liberă a cetățenilor și, evident, lipsa efectelor de la aplicarea deciziilor de lockdown/paralizie timp de două luni de viață activă. Optimismul electoral al autorităților nu este altceva decât un bluf pe timp de criză, unul extrem de nociv și periculos pentru diagnosticul adecvat al situației și adoptarea de măsuri țintite spre depășirea crizelor.

Revenind la prognozele FMI, RM are nevoie de un nou program cu FMI pentru a oferi coerență politicilor sale economice, financiare, sociale, pentru o perspectivă cât de cât certă a dialogului cu UE și cu alți parteneri de dezvoltare, inclusiv dialogul financiar. RM este parte a unui circuit economic internațional, iar izolarea și indiferența față de semnalele venite din afară pot îndepărta revenirea RM la o nouă normalitate, post COVID-19, spre care tinde întreaga omenire. Agenda electorală a lui Dodon amplifică starea dezastruoasă în combaterea COVID-19, în asigurarea unor politici adecvate, în respectarea legilor și a bunului-simț în această parte a Europei. E nevoie de responsabilitate! Probabil, e prea mult pentru guvernarea actuală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here