Care-i problema cu creditul pentru Dodon și rectificarea bugetului de stat?

446
0
Veaceslav Negruța
Veaceslav Negruța

Președintele Dodon era gata să danseze tananica pe masa prezidențială doar pentru faptul că un acord de credit a fost semnat de către un funcționar de la Ministerul Finanțelor din Federația Rusă și Ambasadorul lui Dodon la Moscova, Andrei Neguța.

Nu există prea multe dubii că atât guvernul, cât și parlamentul lui Dodon, în regim de urgență, în zilele de după Paști, vor aproba și vor ratifica acest acord atât de dorit de Dodon. Dar câtă bucurie urmează să ne demonstreze Dodon atunci când și guvernul de la Moscova va aproba (nu e clar când), iar Duma de stat va ratifica acest acord (Duma, din cauza epidemiei, nu funcționează)!

Între timp, până înțelegerile lui cu Putin vor deveni realitate, iar resursele financiare vor intra în bugetul de stat, Dodon va mai trimite câteva pocloane. Deși Dodon deja pe 17 aprilie a declarat că acesta ar fi „primul suport financiar concret oferit din exterior țării noastre în această perioadă de criză”. Un alt fals în Vinerea Mare.

De fapt, care-i problema cu acest credit, dacă e să ne amintim de declarațiile acestuia din decembrie 2019?

  1. Acordul de credit este pentru o sumă totală de 200 de milioane de euro. Nu pentru 500 de milioane.
  2. Suma de 200 de milioane nu este prima tranșă, ci suma totală.
  3. Creditul va fi oferit doar dacă nu vor exista datorii neachitate pentru credite față de FR sau față de băncile din FR, oferite cu garanția de stat a FR sau asigurate de SA „Российское агенство по страхованию экспортных кредитов и инвестиций”. Mare atenție la această prevedere.
  4. Aceste 200 de milioane sunt divizate în două tranșe prevăzute a fi debursate în 2020.
  5. Prima tranșă de 100 de milioane va fi transferată în termen de până la 30 zile din ziua intrării în vigoare a Acordului de credit (adică după finalizarea procedurilor interne de aprobare și ratificare a acordului, de guverne și, respectiv, de parlamente), dar nu înainte de semnarea unui alt acord tehnic și de efectuarea plăților.
  6. A doua tranșă de 100 de milioane de euro va fi acordată nu mai târziu de 31 octombrie 2020. Evident, ținta creditului este rezultatul electoral al unui candidat la prezidențiale.
  7. Art. 3(3) prevede, cu abatere de la obiectul acordului de credit, angajamentul autorităților din R. Moldova de a acorda acces companiilor din FR la proceduri de achiziții publice de bunuri și servicii. De parcă până în prezent ar fi fost interzisă participarea! Această prevedere este mai largă și, de fapt, presupune aranjamente de achiziții pulbice (bunuri, servicii și lucrări) de la anumite companii din FR.
  8. Creditul va fi pentru 10 ani, iar, începând cu 15 martie 2021, va începe achitarea acestuia o dată la fiecare jumătate de an (15 martie și 15 septembrie) în sume egale și în 20 de plăți separate.
  9. Rata dobânzii este de 2% anual la un credit în euro. De fapt, acest credit pare a fi cea mai scumpă resursă creditară pe care R. Moldova o contracteaza în această perioadă. Resursele creditare aprobate de FMI pentru R. Moldova în valoare echivalentă de 235 de milioane de dolari SUA vor fi mai ieftine și pentru o perioadă de 30 de ani. Iar resurse în euro puteau fi accesate mai ieftin de la Bruxelles, dacă erau făcute și solicitările respective.
  10. În cazul întârzierii cu 10 zile a plăților de rambursare și deservire a creditului, suma respectivă se consideră restantă și se va aplica o penalitate cu o rată de 3% pentru perioada de întarziere (150% la rata inițială de 2%).
  11. Acordul se consideră intrat în vigoare din ziua recepționării prin canalele diplomatice a confirmărilor despre realizarea procedurilor interne (aprobare și ratificare a acordului). Deci, președintele Dodon a avut iar un fals-start și mai urmează câteva repetări pentru vizibilitate, ale președintelui și ale „sprijinului real” care deocamdată e doar angajament.

Deci, Dodon și-a tras un credit pentru această perioadă electorală, așa cum a promis încă la sfârșit de 2019. Doar că mai urmează niște proceduri până când vine primul euro de la FR. Acest credit din FR a fost inclus în bugetul 2020, când bugetul a fost adoptat în 2019, ca sursă de finanțare a unei părți din circa 5 miliarde din deficitul bugetar de 7,4 miliarde lei.

La rectificarea bugetului 2020, guvernul a anunțat majorarea deficitului bugetar de la 7,4 la 16,2 miliarde lei. Iar premierul a declarat că jumătate din acest deficit va fi acoperit din resursele creditare de la FMI și de la FR, adică peste 8 miliarde lei (4+4 miliarde de la fiecare).

Dar, atenție: creditul rusesc (o parte) deja era inclus în finanțarea deficitului inițial de 7,4 miliarde lei. Majorarea la 16,2 ar necesita adițional 8,8 miliarde, dintre care peste 4 miliarde ar veni de la FMI zilele următoare. Și restul – de unde? Că doar nu mai poate fi iar din creditul rusesc, inclus deja o dată! Să mai fie iar desenat ca sursă de finanțare a deficitului? Privatizările? Să le vedem în cifre la nota explicativă care lipsește deocamdată la rectificarea bugetului 2020.

Ar ieși o dublă contabilitate. Iar Dodon ar putea avea amețeli de la atâtea pocloane pentru o singură promisiune. Cea rusească.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here