Cetățenie de vânzare

589
0
Veaceslav Negruța
Veaceslav Negruța

Vizitele oficialilor europeni la Chișinău au devenit o raritate atât în perioada guvernării oligarhului fugar, cât și a guvernării lui Dodon. Iar când vin totuși – ne dau și mesaje tot mai directe, fără ocolișuri. Astfel, Luc Devigne, reprezentantul Comisiei Europene, fiind în vizită la Chișinău, a trimis mai multe mesaje importante săptămâna trecută.

Cel mai important mesaj trimis nouă, ce vizează fiecare cetățean moldovean care circulă liber azi, fără vize, doar cu pașaportul său în Uniunea Europeană, este acesta: „La capitolul justiției și luptei anticorupție, vreau să mă refer la programul cetățeniei prin investiții și la condiția de anonimitate pentru a primi cetățenia moldovenească. Nu vedem acest lucru ca fiind compatibil cu un regim liberalizat de vize serios și sigur. Se pune sub semnul întrebării: cum poate să accepte Uniunea Europeană un regim liberalizat de vize de la o țară care nici nu știe ce oameni i-au devenit cetățeni și din ce motive au devenit aceștia cetățeni?”.

Ce trebui să înțelegem noi este simplu de tot: vânzarea de către autoritățile moldovene a cetățeniei Republicii Moldova către persoane terțe trebuie să fie privită ca ceva din domeniul „justiției și luptei cu corupția”, și nu din cel al „investițiilor”, precum au pretins și încă mai pretind autorii acestui program atunci când refuză anularea acestei scheme.

Că e o schemă la mijloc Comisia Europeană a atenționat încă în februarie 2019, când a prezentat un raport[1] în Parlamentul European despre „schemele de investiții prin cetățenie și reședință în Uniunea Europeană”. Un rol aparte este dedicat și schemei puse la cale de autoritățile din R. Moldova începând cu 2016, când a fost adoptată o lege în Parlament. Se menționează că state precum R. Moldova și companiile angajate de către acestea comercializează explicit dreptul de a călători liber în UE prin aceste scheme de cetățenie pentru persoane terțe. Iar aceste persoane, de regulă, sunt interesate să-și cumpere cetățenie (de exemplu, de Moldova) pentru a ocoli procedurile europene standard de control Schengen, precum și de control migrațional individual și de securitate, inclusiv pentru evitarea măsurilor de combatere a spălării banilor și finanțare a terorismului impuse de autoritățile europene.

Comisia Europeană și-a asumat să urmărească impactul schemelor de cetățenie prin investiție implementate de țările cu regim liberalizat de vize ca parte a mecanismului suspendat de vize.

Toate acestea sunt importante pentru fiecare dintre noi, deoarece interesul unui grup îngust de persoane poate da peste cap regimul liberalizat de vize pe care îl are Republica Moldova cu Uniunea Europeană și datorită căruia avem libertatea necesară de mișcare. Schema moldovenească ascunde numele „noilor cetățeni”, dar mai multe informații indică foarte clar cine ar putea fi aceștia: persoane și rudele lor legate de „furtul miliardului” (cum ar fi rudele lui Șor), cetățeni implicați în preluarea proprietăților și veniturilor din R. Moldova sau multe alte persoane care ar avea probleme în țările lor de origine.

Parlamentul a votat în iunie 2019 o inițiativă de anulare a schemei de comerț cu cetățenii, dar legislativului nu-i ajunge curaj pentru a doua lectură (sau interesul e prea mare). Guvernul a suspendat temporar programul, pentru 4+2 luni, și încearcă să dreagă busuiocul cu alte suspendări pentru alte 6 luni sau până la sfârșit de an. Riscul oricum rămâne mare, iar oficialii europeni vor să vadă rezultat. Altfel, putem reveni iar la vize și la cozi interminabile.

Suspendarea nu e suficientă! E nevoie de anularea schemei și, astfel, de protejarea intereselor fiecărui cetățean al R. Moldova! Interesele celor cu probleme ar trebui să ne intereseze mai puțin.

[1] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/com_2019_12_final_report.pdf?fbclid=IwAR3u0By9QZhRKr793G01EDcWUwAd2l58NmrculnvxYLCjokGoS2ENYCoATg

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here